Ordlista - Viktiga begrepp inom digital marknadsföring
Undrar du också vad förkortningar såsom SEM, Leads, SoMe och ROI står för? Här kommer en liten ordlista på begrepp som är viktiga att känna till när man arbetar med betald annonsering och digital marknadsföring!
Konvertering - Kan vara en händelse, ett köp, en nedladdning - helt enkelt det som du vill besökaren ska göra när den besöker din webbplats
Konverteringsgrad - Är den andelen av dina besökare som genomför en konvertering på din webbplats
GA - Google Analytics - ett gratis analysverktyg som hjälper dig att analysera kundernas beteende på din webbplats
B2B - Företag som säljer till företag (Business-To-Business)
B2C - Företag som säljer till privatpersoner (Business-To-Consumer)
Räckvidd - Antalet som tar del av ens innehåll i olika kanaler.
KPI - Key Performance Index (nyckeltal för att mäta effekt/resultat)
SEM - Search Engine Marketing - sponsrade sökordsannonser i tex Google, Bing, Yahoo
SEO - Search Engine Optimization (kallas även sökmotorsoptimering) - optimerat innehåll som påverkar webbplatsens rankning i sökmotorer.
SEA - Search Engine Advertising - Samlingsnamn för både SEM + SEO
Lead - Är en person som har visat intresse för din tjänst, erbjudande eller ditt material som du har skapat och kan bli en potentiell framtida kund
Prospekt - En potentiell kund som matchar beskrivningen av din idealkund
Banner - En annons på en webbplats som är klickbar
Metasearch - Jämförelsesajter så som tex. Pricerunner
SoMe - Förkortning för sociala medier
Landningssida - Webbsida där besökaren ”landar på”
CMS - Content Management System (publiceringsverktyg som tex. wordpress)
Content Marketing - Innehållsmarknadsföring, arbeta med att skapa värdefullt innehåll som lockar din målgrupp (CM)
SMM - Social Media Marketing - Marknadsföring i sociala medier, så väl betald som organisk
Inbound Marketing - Låt dina potentiella kunder hitta dig istället för att du ska försöka nå dem
E-postmarknadsföring - Marknadsför och kommunicera med din befintliga kundbas i form av tex. nyhetsbrev
Affiliate Marketing - Marknadsföring genom betalda samarbetspartners
Retargeting Marketing - Rikta anpassade annonser mot de som tidigare besökt din webbsida
Cost per Impressions (CPM) - Kostnad per tusen visningar
Cost Per Action (CPA) - Kostnad per handling
Cost Per Order (CPO) - Kostnad per order
Cost Per Lead (CPL) - Kostnad per lead/konvertering, ex antal personer som signat upp sig för ditt nyhetsbrev
Click Through Rate (CTR) - Klickfrekvens - antal klick jämfört med antalet visningar
ROAS - Avkastningen på totalkostnaden för annonseringen (Return Of Advertising Spend)
ROI - Avkastning på investering (Return Of Investment)
Vill du få hjälp med digital marknadsföring & annonsering?
Boka in en 30 min fri telefonkonsultation för att ta reda på vad jag kan hjälpa just ditt företag med!