Ordlista - Viktiga begrepp inom digital marknadsföring

Undrar du också vad förkortningar såsom SEM, Leads, SoMe och ROI står för? Här kommer en liten ordlista på begrepp som är viktiga att känna till när man arbetar med betald annonsering och digital marknadsföring!

  • Konvertering - Kan vara en händelse, ett köp, en nedladdning - helt enkelt det som du vill besökaren ska göra när den besöker din webbplats

  • Konverteringsgrad - Är den andelen av dina besökare som genomför en konvertering på din webbplats

  • GA - Google Analytics - ett gratis analysverktyg som hjälper dig att analysera kundernas beteende på din webbplats

  • B2B - Företag som säljer till företag (Business-To-Business)

  • B2C - Företag som säljer till privatpersoner (Business-To-Consumer)

  • Räckvidd - Antalet som tar del av ens innehåll i olika kanaler.

  • KPI - Key Performance Index (nyckeltal för att mäta effekt/resultat)

  • SEM - Search Engine Marketing - sponsrade sökordsannonser i tex Google, Bing, Yahoo

  • SEO - Search Engine Optimization (kallas även sökmotorsoptimering) - optimerat innehåll som påverkar webbplatsens rankning i sökmotorer.

  • SEA - Search Engine Advertising - Samlingsnamn för både SEM + SEO

  • Lead - Är en person som har visat intresse för din tjänst, erbjudande eller ditt material som du har skapat och kan bli en potentiell framtida kund

  • Prospekt - En potentiell kund som matchar beskrivningen av din idealkund

  • Banner - En annons på en webbplats som är klickbar

  • Metasearch - Jämförelsesajter så som tex. Pricerunner

  • SoMe - Förkortning för sociala medier

  • Landningssida - Webbsida där besökaren ”landar på”

  • CMS - Content Management System (publiceringsverktyg som tex. wordpress)

  • Content Marketing - Innehållsmarknadsföring, arbeta med att skapa värdefullt innehåll som lockar din målgrupp (CM)

  • SMM - Social Media Marketing - Marknadsföring i sociala medier, så väl betald som organisk

  • Inbound Marketing - Låt dina potentiella kunder hitta dig istället för att du ska försöka nå dem

  • E-postmarknadsföring - Marknadsför och kommunicera med din befintliga kundbas i form av tex. nyhetsbrev

  • Affiliate Marketing - Marknadsföring genom betalda samarbetspartners

  • Retargeting Marketing - Rikta anpassade annonser mot de som tidigare besökt din webbsida

  • Cost per Impressions (CPM) - Kostnad per tusen visningar

  • Cost Per Action (CPA) - Kostnad per handling

  • Cost Per Order (CPO) - Kostnad per order

  • Cost Per Lead (CPL) - Kostnad per lead/konvertering, ex antal personer som signat upp sig för ditt nyhetsbrev

  • Click Through Rate (CTR) - Klickfrekvens - antal klick jämfört med antalet visningar

  • ROAS - Avkastningen på totalkostnaden för annonseringen (Return Of Advertising Spend)

  • ROI - Avkastning på investering (Return Of Investment)

Vill du få hjälp med digital marknadsföring & annonsering?

Boka in en 30 min fri telefonkonsultation för att ta reda på vad jag kan hjälpa just ditt företag med!

Nästa
Nästa

Porters 3 konkurrentstrategier för företag