Digital affärsutveckling, webb och marknadsföring | Madeliene Pierre

View Original

Så sticker du ut bland konkurrenter

De flesta företag inom samma bransch är oftast väldigt lika. Företagen säljer oftast ungefär samma typ av varor och tjänster, har samma priser, ligger på ungefär samma platser, marknadsför sig på ungefär samma sätt. Hur gör man då för att sticka ut? Hur kan du göra för att kunderna ska välja ditt företag istället?

Här kommer några tips på hur du kan göra för att få ditt företag att sticka ut

  • Undvik att härma alla andra

    Visst, det finns stor risk att ni kommer erbjuda liknande produkter/tjänster men se till att sticka ut. Här gäller det att hitta det som gör just ditt företag unikt, fundera ut varför ska man handla av dig istället för konkurrenterna. Det kommer hjälpa ditt företag att sticka ut i mängden.


  • Hitta de små detaljerna du gör extra som inte dina konkurrenter gör

    Undersök vad dina konkurrenter gör, kolla vad de erbjuder.
    Ta reda på vad de gör som är bra men ta även reda på vad de gör som är mindre bra.
    Här finns möjlighet att förbättra och utveckla dina egna produkter så du kan erbjuda det som dina konkurrenter inte erbjuder.


  • Skapa nya produkter och tjänster

    När man skapar nya produkter så pratar man oftast om produktlivscykeln.
    Det handlar om en tjänst eller varas livslängd på marknaden.
    För att ditt företag ska fortsätta växa och vara konkurrenskraftig på marknaden så krävs kontinuerligt produktutveckling. Ditt företag måste med andra ord, fortsätta skapa nya produkter och tjänster. Ett sätt att sticka ut bland konkurrenterna är att skapa något helt nytt som ingen annan erbjuder.


  • Håll koll på i vilka kanaler dina kunder befinner sig i

    Om du har dålig koll på vilka kanaler dina kunder befinner sig i så är det extra svårt att veta var du ska marknadsföra ditt företag. Du kan ha tagit fram världens bästa produkt men om kunderna inte vet om att företaget finns så är det också svårt att få betalande kunder.
    Därför är det klokt att undersöka din målgrupp lite närmare för att veta var du ska satsa på att marknadsföra dina produkter för att få bäst resultat.



/Madeliene Pierre
Utbildad digital affärsutvecklare & marknadsförare
Madeliene Pierre Consulting


Har du svårt att nå ut till kunder och behöver hjälp?

Boka in en fri konsultation för att ta reda på vad jag kan hjälpa just ditt företag med.