7 tips om betald annonsering på Facebook & Instagram
Jag får ofta frågor om betald annonsering på Instagram & Facebook, därför tänkte jag ge lite tips på hur du kan arbeta med Facebook- och Instagram-annonsering.
Specificera din målgrupp, försök inte nå alla. Annonsera bara för de som du tror är intresserad av dina produkter och tjänster. Ju mer kunskap du har om dina kunder desto större chans att du når ut till rätt personer
Skapa värdefullt innehåll anpassat efter din målgrupp
Använd bilder och bildspråk som väcker ett intresse
Skapa en kampanjbild som sticker ut i flödet (t.ex. “poppande” färger)
Använd gärna lite humor
Kör A/B-tester för att testa annonserna för olika målgrupper, utvärdera sedan
Använd storleken 1080 x 1080 px på kampanjbilden så passar bilden i alla format.
Mät! Mät alltid slutresultatet. Hur gick det? Vad gick bra/dåligt? Finns det något som kan finjusteras så att det blir ännu bättre?
Funktionen “Boosta inlägg”
Boosta inlägg är bra om man vill öka räckvidden på ett inlägg som fått många interaktioner.
Att boosta ett inlägg är även bra när du vill få större räckvidd och nå ut till fler människor.
Fler personer ser ditt inlägg men det ger oftast kanske inte så många fler följare.
Skapa en annons
Annonser är bra när du vill uppmana läsaren att göra något. När du gör en annons så kan du välja vad för konvertering annonsen ska uppmana till. En konvertering kan vara att tex besöka din hemsida, gilla sidan, boka ett möte, kontakta dig m.m.
Vill du ha fler tips kring hur du kan arbeta med Facebook-annonsering?
Boka in ett personligt rådgivningssamtal med mig!