Digital affärsutveckling, webb och marknadsföring | Madeliene Pierre

View Original

Syns ditt företag i sökresultaten på Google?

För att förklara hur Google fungerar så kan säga att Google har tusentals små robotar som scannar igenom hemsidor efter relevant innehåll. Om hemsidan har relevant innehåll så hamnar den högre upp i sökresultaten. Om du vill att din hemsida ska synas bättre så behöver du arbeta med att sökordsoptimera din hemsida. (SEO)


Vad är SEO, sökmotorsoptimering för något?

SEO står för Search Engine Optimization vilket betyder Sökordsoptimering på svenska. När man arbetar med SEO så hjälper man Googles robotar att förstå att din hemsida stämmer överens med vad besökarna söker efter. Om man vill att hemsidan ska synas bra så måste man arbeta med sökordsoptimering. Låter det krångligt? Ingen fara, jag ska försöka förklara lite mer ingående om hur SEO fungerar.


Varför är det viktigt att arbeta med SEO?

Jo, för att kunderna enklare ska hitta ditt företag när de googlar. Ju högre upp i resultaten desto fler ser din hemsida. Ju fler som hittar din sida = fler besökare. Fler besökare = ökar chansen att besöket leder till köp. Att arbeta med SEO är också viktigt för att du ska kunna konkurrera ut dina konkurrenter genom att hamna högre upp än dem i sökresultaten.


Hur gör man för att synas bättre i sökresultaten?

För att synas bättre så arbetar man med att sökordsoptimera sin hemsida. Det betyder att man bland annat arbetar med att få in rätt typ av sökord i huvudtitel, rubriker, meta-beskrivningar, hemsidans texter med mera. Det är också viktigt att man ser till att hemsidan har bra och relevant innehåll som besökarna är intresserade av samt att det är viktigt att hemsidan innehåller mer text än bilder.

4 tips på hur du kan göra för att sökordsoptimera din hemsida.

  1. Arbeta med sökord i hemsidans texter

    Sökorden bör finnas med i hemsidans titel, beskrivning, huvudrubrik, några av underrubrikerna och gärna även i bildtexten. Exempel på sökord: affärsutvecklare, konsult, digital strateg, managementkonsult etc.

  2. Använd olika synonymer

    För att dina kunder ska hitta dig enklare så är ett tips att använda flera olika typer av synonymer. Exempel: Om du äger ett hotell så kan du blanda ord som boende, logi och övernattning i hemsidans texter. Det resulterar i att hemsidan dyker upp när man söker på boende men även när man söker på övernattning.

  3. Minst 500 ord per sida

    Se till att ha minst 500 ord på varje sida, men gärna mer. Ju mer text desto bättre, eftersom du får in fler sökord i texten men också för att robotarna värderar hemsidor högre om det innehåller många ord.

  4. Använd relevant innehåll

    Googles robotar märker av om sidan bara är full av massa sökord och synonymer, därför måste hemsidan även ha relevant innehåll som både är informativt och intressant för din besökare. Om du har bra innehåll ökar också chansen att besökarna stannar kvar på sidan längre, besöker fler sidor, tipsar sina vänner samt ökar chansen till köp.

    Tycker du det är svårt att sköta sökordsoptimeringen själv?

    Ingen fara, jag hjälper dig gärna. Du vet väl om att du kan anlita mig som marknadsförare?
    Helt digitalt! Du kan få hjälp oavsett var ditt företag håller till.

    /Madeliene Pierre Consulting - din digitala affärsutvecklare & marknadsförare

Vill du få personliga tips & råd kring hur du kan arbeta
med SEO och digital marknadsföring i ditt företag?

See this social icon list in the original post